Mezi hlavní bezpečnostní zásady samozřejmě patří správně nasazená přilba. Šedesát až sedmdesát procent desetiletých dětí si podle Polomise neumí přilbu správně nasadit. Přitom právě její špatné nasazení může dítěti více ublížit, než pomoci. Pokud se přilba jednou poškodí a při pádu například praskne, je bezpodmínečně nutné zakoupit novou.
„Rodiče také nesmí nechávat své potomky bez dozoru, měli by pokaždé vědět, kde a na jaké komunikaci se nacházejí a zda je bezpečná nebo není. Největší nebezpečí nastává ve chvíli, kdy děti odjíždějí k babičkám a dědečkům, kteří si myslí, že je jejich silnice bezpečná, protože po ní projede pět automobilů denně,“ podotýká Polomis. Přitom jsou podle něj právě tyto komunikace nebezpečné tím, že dítě na kole tam nečeká ani řidič, jezdí tam denně a je zvyklý, že je prázdná. „ Najednou proti němu z ničeho nic vyrazí neoznačené a nezabezpečené dítě na kole,“ varuje Polomis s tím, že řidiče ale chrání kupa plechu a dítě nic.
Pokud děti zůstanou v metropoli a jsou mladší třinácti let, neměly by se podle Polomise vůbec v silničním provozu pohybovat a zvolit radši cyklostezky. V případě, že děti jezdí na kole v partě, měly by určitě jezdit v koloně, do kopce rozestupy zkrátit, z kopce prodloužit. „Děti jízdu na kole berou jako hru, která ale bohužel jako hra nemusí skončit,“ varuje Polomis.
Ve chvíli, kdy vyrazí celá rodina na výlet, je nutné dodržovat několik bezpečnostních pravidel, aby se domů vrátili všichni v pořádku. Na první pozici by podle odborníků měla jet matka, která vybírá trasu a vede kolonu, další jedou za sebou v bezpečném rozestupu děti, kolonu uzavírá otec, který by měl jet trochu více ve vozovce, aby celou skupinu chránil. Pokud jede s dětmi pouze jeden rodič, měl by jet podle Polomise až za nimi, aby měl o jejich pozici přehled. „Důležité také je, aby rodiče své děti před jízdou poučili, kudy pojedou a co je na vozovce může čekat a vysvětlili význam nejdůležitějších dopravních značek. Často děti vůbec netuší, jak mají reagovat třeba u nerovností v silnici. V každém případě je třeba zachovat klid,“ upozorňuje Polomis a dodává, že pokud ještě děti na větším cyklistickém výletě nebyly, bylo by vhodné navštívit dětské dopravní hřiště a strávit na něm dvě až tři odpoledne. Pokud by si rodiče nebyli s něčím jistí, mohou se poradit s odborníkem, který má hřiště na starosti.
Velkou roli v bezpečnosti dětí na silnici hraje také reflexní oblečení. „Určitě je doporučujeme. Reflexní doplňky zvyšují viditelnost velkého i malého cyklisty, řidič je vidí a může včas reagovat a vyhnout se. Pro děti je nejen při snížené viditelnosti nejvhodnější reflexní vesta, protože má velkou reflexní plochu,“ uvedl první náměstek pražského primátora Rudolf Blažek.
Reflexní proužky by měly být umístěny na konci rukávů, blízko ke kolenům a do úrovně pasu. Cyklisté je mohou nalepit také na přilbu či kolo. Děti by reflexní pásky měly mít také například na školní brašně nebo oblečení. „Speciálně vyškolení strážníci pomáhají cyklistům v místech, kde nejčastěji jezdí, tedy například na cyklotrase podél Vltavy, mezi další frekventovaná místa patří také cesty v Kunratickém a Michelském lese,“ podotkl obvodní ředitel Městské policie v Praze 4 René Štýbr. Doplnil, že hlídky kontrolují vybavení kol, u cyklistů mladších osmnácti let používání ochranné přilby a u dětí mladších deseti let, zda se pohybují na kole pod dozorem osob starších patnácti let. „Strážníci okrskáři děti rovněž v rámci různých akcích na školách, zaměřených na dopravní výchovu, učí a informují formou hry, jak mají mít vybavené jízdní kolo,“ zakončil Štýbr.
(teg)
Povinná výbava kola:
dvě na sobě nezávislé brzdy
přední bílé světlo
přední odrazka bílé barvy
zdroj elektrického proudu (musí zajistit svícení světel po dobu nejméně 1,5 hodiny bez přerušení)
zadní červené světlo
zadní odrazka červené barvy
oranžové odrazky v pedálech
oranžové odrazky v paprscích kol
Doporučená výbava:
zvonek
blatníky
kryt řetězu
Stránky, kde rodiče najdou zevrubné informace k bezpečnosti:
http://www.ibesip.cz/